MENU
Tory kolejowe przy skrzyżowaniu 1-go Maja i Armii Czerwonej.

Dodał: Michał° - Data: 2017-01-07 19:57:33 - Odsłon: 1173
Lata 1900-1930

Linia Saksońskiej Kolei Wąskotorowych z Zittau do Bogatyni otwarta 11.11.1884 r. Linia o prześwicie torów 750 mm. Kolejkę przedłużono w 1889 r. do Markocic. Połączenie do Heřmaníc otwarto dopiero 25.08.1900 r. W Heřmanícach konieczna była przesiadka do pociągów do Frydlantu - nie było bezpośredniego połączenia, gdyż nie życzyła sobie tego strona austriacka. W 1938 roku zawieszono ruch pociągów osobowych po zajęciu Sudetów - ponoć z uwagi na niską frekwencję. Od początku planowano budowę odgałęzienia z Bogatyni do Turoszowa gdzie pod koniec XIX w. rozwinęło się górnictwo węgla brunatnego. Swoje własne linie kolejowe miały tam kopalnie (np. kopalnia Herkules miała 4 km kolej zakładową m.in. budując most przez Nysę do elektrowni w Hirschfelde - z czasem wprowadzając tam elektrowozy). Po 1945 r. tory kolejki znalazły się na terenie trzech państw. Jeszcze w maju 1945 r. zawieszono połączenia z Czechosłowacją, a do Zittau ostatni pociąg odjechał 22.06.1945 r. Do 1951 roku kolejka nie działała. Dopiero 20.05.1951 r. uruchomiono połączenie BKD Sieniawka-Bogatynia-Turoszów które ułatwiło dotarcie górnikom do rozbudowujących się właśnie w Turoszowie kopalni. Plany rozbudowy kopalni i budowy wielkiej elektrowni podważyły sens istnienia kolei wąskotorowej, jednak jeszcze w 1960 roku uruchomiono "stary" 3 km fragment trasy z Bogatyni do Markocic - prawdopodobnie po to by ściągnąć kolejnych pracowników do kopalni. Krótko to trwało, bo 1.07.1961 wyjechał w trasę ostatni pociąg osobowy, a definitywnie przewozy zakończono w 1964 roku. Kolejka wąskotorowa w Turoszowie wraz z elektrowozami wożącymi węgiel do elektrowni w Hirschfelde istniała do końca lat 70. Po czeskiej stronie ostatni pociąg z Frydlantu do Heřmaníc odjechał 13.01.1976 r. a w ciągu kilku lat 10 km torów rozebrano. Dworzec kolejowy w Bogatyni przekształcono na dworzec PKS. Pozostałe stacje, tory i całą infrastrukturę stopniowo likwidowano. Ciekawy artykuł nt. kolejki: oraz 6-częściowa wyprawa śladami dawnej kolejki (w języku niemieckim) oraz (w języku czeskim) (moose - różne źródła)

Stacje, przystanki i kilometraż odcinka Zittau-Bogatynia-Hermsdorf:
- , Zittau Bhf., st., km 0,00
- , Zittau Hp., po., km 1,14
- Sieniawka (Kleinschönau), po., km 2,93
- Biedrzychowice-Pasternik (Friedersdorf Bf. / Zittel), st., km 5,41
- , Rybarzowice (Reibersdorf Hp.), po., km 7,46
- , Opolno-Zdrój Las (Wald Bad Oppelsdorf Hp.), po., km 9,60
- , Bogatynia (Reichenau Bf.), st., km 12,11
- , Markocice (Markersdorf Bf.), st., km 13,50
- Markocice Przystanek (Markersdorf Hp.), po., km 14,71
- , Heřmanícé (Hermsdorf i B), st., 15,75

Odcinek Bogatynia Turoszów:
- Bogatynia, st., km 0,0
- Turoszów Kopalnia, po., km 4,0
- Turoszów Wąsk., st., km 5,0

  • /foto/6455/6455360m.jpg
    1900
  • /foto/6438/6438147m.jpg
    1900 - 1910
  • /foto/36/36694m.jpg
    1900 - 1945
  • /foto/37/37396m.jpg
    1900 - 1945
  • /foto/6435/6435409m.jpg
    1900 - 1945
  • /foto/6437/6437694m.jpg
    1900 - 1945
  • /foto/3771/3771544m.jpg
    1902
  • /foto/4258/4258815m.jpg
    1905 - 1908
  • /foto/3832/3832146m.jpg
    1905 - 1915
  • /foto/3832/3832337m.jpg
    1905 - 1915
  • /foto/5394/5394809m.jpg
    1907
  • /foto/3581/3581866m.jpg
    1908
  • /foto/6455/6455323m.jpg
    1910
  • /foto/6436/6436657m.jpg
    1910 - 1930
  • /foto/6437/6437670m.jpg
    1910 - 1930
  • /foto/5780/5780507m.jpg
    1913
  • /foto/6436/6436645m.jpg
    1913
  • /foto/6436/6436646m.jpg
    1913
  • /foto/6436/6436647m.jpg
    1913
  • /foto/6436/6436648m.jpg
    1913
  • /foto/6436/6436649m.jpg
    1913
  • /foto/6438/6438595m.jpg
    1913
  • /foto/411/411397m.jpg
    1915
  • /foto/3976/3976358m.jpg
    1915
  • /foto/4822/4822868m.jpg
    1915 - 1920
  • /foto/6885/6885317m.jpg
    1920 - 1925
  • /foto/5469/5469113m.jpg
    1926
  • /foto/6436/6436660m.jpg
    1930 - 1945
  • /foto/6437/6437143m.jpg
    1930 - 1945
  • /foto/6437/6437365m.jpg
    1930 - 1945
  • /foto/6437/6437599m.jpg
    1930 - 1945
  • /foto/6437/6437601m.jpg
    1930 - 1945
  • /foto/6437/6437627m.jpg
    1930 - 1945
  • /foto/6438/6438062m.jpg
    1930 - 1945
  • /foto/6438/6438157m.jpg
    1930 - 1945
  • /foto/6438/6438163m.jpg
    1930 - 1945
  • /foto/6438/6438174m.jpg
    1930 - 1945
  • /foto/6438/6438522m.jpg
    1930 - 1945
  • /foto/8232/8232251m.jpg
    1935
  • /foto/3832/3832099m.jpg
    1935 - 1939
  • /foto/6438/6438128m.jpg
    1935 - 1945
  • /foto/6438/6438131m.jpg
    1935 - 1945
  • /foto/6438/6438140m.jpg
    1935 - 1945
  • /foto/6507/6507886m.jpg
    1935 - 1945
  • /foto/6509/6509532m.jpg
    1935 - 1945
  • /foto/6509/6509534m.jpg
    1935 - 1945
  • /foto/6509/6509542m.jpg
    1935 - 1945
  • /foto/6509/6509543m.jpg
    1935 - 1945
  • /foto/6509/6509546m.jpg
    1935 - 1945
  • /foto/6509/6509547m.jpg
    1935 - 1945
  • /foto/6509/6509563m.jpg
    1935 - 1945
  • /foto/6509/6509568m.jpg
    1935 - 1945
  • /foto/6509/6509575m.jpg
    1935 - 1945
  • /foto/6509/6509582m.jpg
    1935 - 1945
  • /foto/6279/6279358m.jpg
    1955
  • /foto/3833/3833361m.jpg
    1960
  • /foto/36/36592m.jpg
    2005
  • /foto/5699/5699327m.jpg
    2010

Nieformalne zbiory mieszkańców Bogatyni

Poprzednie: Bogatyńskie Piwnice Win Importowanych (dawne) Strona Główna Następne: ul. Daszyńskiego Ignacego